مديرعامل انجمن حمايت از حقوق معلولان در گفت‌و‌گو با ميراث‌آريا (chtn)، با بيان اين مطلب افزود: بيش از يک ميليون معلول و جانباز در تهران زندگي مي‌کنند که مناسب نبودن زيرساخت‌ها و اماکن شهر براي تردد آن‌ها باعث کاهش حضور اين افراد در اجتماع شده است.


«علي محمود‌نژاد» ادامه داد: نامناسب بودن وضعيت پياده‌رو‌ها باعث شده است که معلولان و جانبازان از خيابان براي تردد استفاده کنند که اين موضوع خطراتي را براي آن‌ها به وجود مي‌آورد.


او با اعلام اينکه معلولان و جانبازان همچون ديگر شهروندان عوارض و ماليات مي‌پردازند، تاکيد کرد: اين افراد باوجود پرداخت عوارض و ماليات نمي‌توانند از امکانات شهري همچون مترو، اتوبوس، پارک‌ها و... استفاده کنند و اين تضييع حقوق آن‌ها است.


مديرعامل انجمن حمايت از حقوق معلولان در ادامه اضافه کرد: معلولان و جانبازان جسمي و حرکتي به دليل ناهمواري‌هاي بسيار زياد معابر و نامناسب بودن اماکن عمومي و ادارات حتي براي انجام امور جاري و ضروري خود با مشکلات بسيار زيادي مواجه هستند.



«محمودنژاد» به معماري نامناسب بسياري از ادارات، بانک‌ها، مساجد و... اشاره کرده و افزود: بسياري از ادارات و اماکن عمومي از امکانات کافي براي تردد معلولان و جانبازان برخوردار نيستند و از سوي ديگر مناسب‌سازي که برخي ادارات و بانک‌ها در ورودي‌ها انجام مي‌دهند استاندارد نيست و به قدري برخي از مسيرهاي تردد معلولان و جانبازان از شيب تندي برخوردار است که اين افراد در حين بازگشت، توانايي کنترل ويلچر را از دست مي‌دهد و احتمال بروز اتفاقات خطرناکي براي آنان ايجاد مي‌شود.


او همچنين سيستم حمل و نقل شهري را براي معلولان نامناسب دانسته و مي‌گويد: در برخي از ايستگاه‌هاي مترو هنوز آسانسور جهت استفاده معلولان نصب نشده است و براي استفاده از پله‌هاي برقي و قطار‌ها هم مشکلات زيادي وجود دارد. زماني که ايستگاه‌هاي مترو ساخته مي‌شد هيچ فکري به حال معلولان نشده بود و اختلاف سطح قطار و سکو باعث شده است معلولان با ويلچر به سختي وارد قطار شوند و ازدحام زياد داخل قطار‌ها هم مشکلاتي را به وجود آورده است ولي ما براي رفع بخشي از اين مشکلات پيشنهاد داده‌ايم که يک چهارم انتهاي هر يک از واگن‌ها را به اين افراد اختصاص دهند.


«محمودنژاد» همچنين از نبود فرهنگ سوار شدن به مترو انتقاد کرده و مي‌افزايد: بسياري از مردم رعايت حال معلولان و جانبازان را هنگام سوار شدن به مترو نمي‌کنند; اين در حالي است که گيت‌هاي ورودي ايستگاه‌هاي مترو از عرض ويلچر معلولان بسيار کوچک‌تر است.

مديرعامل انجمن حمايت از حقوق معلولان از سازمان تاکسيراني نيز انتقاد دارد و مي‌گويد: بسياري از معلولان و جانبازان داراي گواهينامه رانندگي هستند، اما متاسفانه سازمان تاکسيراني به دلايلي که هنوز مشخص نيست از دادن مجوز تاکسي به اين افراد جلوگيري مي‌کند که ما پيگير اين موضوع هستيم و اگر سازمان تاکسيراني در تصميم خود تجديدنظر نکند به ديوان عدالت اداري شکايت خواهيم کرد.

ناآگاهي مسوولان از مشکلات معلولان و جانبازان از ديگر مسايلي است که «محمودنژاد» به آن اشاره مي‌کند و مي‌گويد: ادعاي مناسب‌سازي فضا‌ها براي معلولان فقط رفع مسووليت است و بسياري از مسوولان دچار فقر آگاهي نسبت به مشکلات معلولان هستند.
/118

انتهای پیام/

کد خبر 1390041516